Udendørs undervisningsrum

Villum Fondens uddelingsområde for Børn, Unge og Science vil med en ny pulje på 40 millioner kroner støtte skoler og kommuner, der ønsker at styrke udvikling af nye udendørs undervisningsrum med nye undervisningsformer.

Når undervisningen rykker udenfor, giver det eleverne mulighed for direkte at engagere sig i praktiske læringsaktiviteter, der styrker deres forståelse af naturvidenskab og teknologi gennem konkrete oplevelser. 

Ved at arbejde med jordprøver, måle stråling fra rummet og analysere plantearter i nære og autentiske omgivelser, får eleverne en dybere forbindelse til naturfaglige emner. Denne hands-on tilgang gør naturvidenskab konkret og relaterbar, hvilket ikke kun forbedrer forståelsen, men også øger deres sciencekapital ved at udvikle elevers viden, selvtillid og interesse i naturfag.

Eleverne udvikler værdifulde kompetencer og færdigheder med fx observation, dataindsamling og kritisk tænkning, som de kan bruge i deres videre uddannelse og som borgere i samfundet.

At opleve de nære omgivelser og naturen som en del af undervisningen giver desuden en forståelse for naturens og samfundets komplekse systemer og inspirerer til en bæredygtig tankegang. Alt sammen centrale elementer for Villum Fondens arbejde for mere og bedre undersøgende, virkelighedsnær og praktisk undervisning i naturvidenskab og teknologi.

Hvad er et udendørs undervisningsrum for naturfag og teknologiundervisning? 

  • Det er et fysisk afgrænset undervisningsrum, der etableres på et udeareal på skolens grund eller et udeareal tæt på skolen, hvor der gives muligheder for, at eleverne møder, undersøger og arbejder med naturvidenskab, naturfænomener og teknologier.
  • Det fysiske undervisningsrum etableres med anlæg, materialer og udstyr. Det kan antage form af et udendørs værksted, et udendørs laboratorium, dyrehold, energianlæg, observatorium, skolehave, vandværksteder og meget mere.
  • Der er tilknyttet undervisere, som har - eller i forbindelse med projektet får - særlige kompetencer til at arbejde i det udendørs undervisningsrum.
  • De fysiske rammer skal skabe mulighed for undersøgende, virkelighedsnær, praktisk, varieret og elevinddragende undervisning.
  • Rummet kan både benyttes i eksisterende naturfag og på tværs af fag. Der kan være et fagligt overlap til fag som fx historie, idræt, håndværk og design, billedkunst, madkundskab etc. men hovedparten af aktiviteterne i læringsrummet skal være målrettet naturfags- og teknologiundervisningen. 
Status
Åben
Beløbsramme pr. bevilling
300.000 kr. - 4,0 mio. kr.
Tidsramme
Op til fire år
Ansøgning
- Åben for indsendelser
Ansøgning
- Deadline for indsendelser
14:00

Kontakt