Nyheder

Klimaundervisning med håb og handlekraft: 21 projekter får 39 mio.

VILLUM FONDEN giver 39 mio. kr. til klimaundervisning i grundskoler, gymnasier og på erhvervsuddannelser. 21 projekter skal udvikle og afprøve handlingsorienterede undervisningsforløb til børn og unge i hele landet.
Dato
Insert related sub-area here

Test projects

Bevilliget
3,6 mio. kr.
År
2021
Bevilliget
2,5 mio. kr.
År
2022
70i30

Puljen til klimaundervisning er et initiativ under VELUX Fondenes klimaprojekt '70i30', der understøtter Danmarks målsætning om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Med en jubilæumsbevilling på i alt 320 millioner kroner støtter VILLUM FONDEN, VELUX FONDEN og KR Foundation en række sammenhængende klimainitiativer inden for hhv. viden og kommunikation, folkeligt engagement og uddannelse.

Læs mere om 70i30-initiativerne på KR Foundations hjemmeside

Grønne smede, klimadiplomater og journalistiske klimaopture. Det er omdrejningspunkterne i tre af de 21 projekter, der nu får bevillinger under VILLUM FONDENs pulje til klimaundervisning. Puljen blev oprettet sidste år som led i VELUX Fondenes store fælles klimaprojekt '70i30'.

Projekterne skal skabe undervisningsforløb, der styrker lærernes kompetencer og øger vores børn og unges viden, engagement og handlekompetence på klimaområdet:

”Det gør et stort indtryk at opleve, hvordan både  elever, studerende og undervisere selv efterlyser mere klimaundervisning, der fremmer håb og handlekraft og modvirker apati, polariseringer og klimaangst. I de 21 projekter er der et fælles fokus på at fremme undervisning, der arbejder med konkrete og virkelighedsnære løsninger på de mange udfordringer, klimaforandringerne præsenterer os for. Det gælder både naturvidenskabelige og teknologiske løsninger, og løsninger der fx handler om demokrati, lovgivning og adfærdsændringer i vores hverdag,” siger fondsrådgiver Ole Laursen fra VILLUM FONDENs uddelingsområde for børn, unge og science.

Klimaalliance i gymnasiehverdag

Videndeling er et vigtigt element i alle projekterne. Særligt for Skoleforeningen Danske Gymnasier, der får en bevilling på 1,9 mio. kr. til at udvikle netværket Gymnasieskolernes Klimaalliance, der skal dele erfaringer og viden om klimaundervisning og klimavenlig drift ift. hverdagen ude på gymnasierne – og gerne få de to ting til at hænge sammen:

"Uddannelsessystemet spiller en enormt vigtig rolle i grønne omstilling. Der er en kæmpe efterspørgsel fra vores elever om, at gymnasierne er med til at rykke på klimadagsordenen. Den efterspørgsel skal vi lytte til og supplere. Det handler ikke kun om de faglige elementer i undervisningen, men også om pædagogiske og dannelsesmæssige forandringer, om driften af og indkøbene til gymnasierne og om skole- og organisationskulturen," siger Mads Strarup, der er vicerektor på Københavns åbne Gymnasium og initiativtager til Klimaalliancen.

I Klimaalliance skal gymnasierne blandt andet dele best practice-undervisningsforløb, ideer, projekter m.v., som kan motivere og engagere ledelser, undervisere og elever:

"Gymnasieskolernes Klimaalliance samler mere end 60 gymnasier landet over, og bidrager allerede nu til at styrke dialogen via bl.a. tema-webinarer, regionsklynger og nationale konferencer. Med bevillingen fra VILLUM FONDEN får dette arbejdet et kæmpe rygstød, som vil sikre og udvikle bæredygtighedsdagsordenen bredt set i den samlede danske gymnasieskole," understreger Mads Strarup.

Se de 21 projekter

Klik på titlerne og læs mere: