Engineering-baseret klimaundervisning i grundskolen

Modtager
Mads Joakim Sørensen
Engineer the Future
Bevilliget
3.606.200 DKK
År
2021

Projektbeskrivelse

Klimaundervisning med engineering
Engineering the Future og VIA vil udvikle klimaundervisning til grundskolens naturfag. Med afsæt i den eksisterende engineering‐didaktik udvikles en motiverende, elevcentreret og løsningsorienteret klimaundervisning for 1.‐10. klasse Målet er, at børn og unge får viden, handlelyst og handlekompetencer til at agere i et samfund præget af klimaudfordringer og klimatiltag.
  
Engineering som undervisningsmetode fremmer elevernes evner til at udvikle egne løsninger på virkelighedsnære, teknologiske udfordringer, så de oplever, at de selv kan gøre en forskel og derigennem udvikler handlekompetence på klimaområdet. En engineering‐baseret klimaundervisning skal ruste de kommende generationer til at håndtere de samfundsmæssige udfordringer, de møder, og dermed modvirke et dystopisk fremtidsbillede, der skaber angst og apati hos børn og unge.