Computational Empowerment: Emergerende teknologier i uddannelse

Modtager
Ole Sejer Iversen
Aarhus Universitet
Projekt nummer:
00028831
Bevilliget
10.071.272 DKK
År
2019

Projektbeskrivelse

Børn og unge skal kunne afkode kunstig intelligens
Frem til 2023 skal forskere ved det tværvidenskabelige Center for Computational Thinking & Design på Aarhus Universitet forske i, hvordan landets folkeskoler og ungdomsuddannelser kan undervise i kunstig intelligens og tingenes internet. Der skal udvikles en ny faglighed i digital teknologi på tværs af fag, og teknologierne skal gøres tilgængelige for børn og unge, så de lærer om konsekvenserne af at bruge dem og kan tage del i vores digitaliserede samfund.
Teknologi skal afmystificeres: Et af principperne bag forskningsprojektet er, at børn og unge selv skal skabe teknologi for at forstå, hvordan andre skaber teknologi til dem. I forskellige fag skal  de derfor selv skabe modeller, baseret på kunstig intelligens og bruge dem i analysen af forskellige problemstillinger. Det skal understøtte dem i at lære at afkode andres teknologier, så de forstår, at der bag enhver teknologi er indlejret en værdi, som tjener et formål.
I  projektet skal der udvikles et fagsprog for børn og unges digitale designkompetence og udarbejdes eksemplariske undervisningsforløb i forskellige fag.
Læs mere i nyheden https://veluxfoundations.dk/da/content/boern-og-unge-skal-kunne-afkode-kunstig-intelligens