Nyheder

Elever designer intelligente dukkehuse

Dato
Insert related sub-area here

På Ikast Østre Skole i Ikast fik eleverne i en 8. klasse stillet følgende opgave af deres lærer: design og indret et lille dukkehus, og lav automatisk lys og varme i huset med sensorer, som I selv skal kode. 

Ideen om, at eleverne skulle bygge deres egne intelligente dukkehuse, havde Christian Lauridsen og hans kollega på Ikast Østre Skole arbejdet på længe. Deres drøm var at skabe et undervisningsforløb for deres 8. klasse om intelligente huse. Med en bevilling fra Villum Fondens GRO-pulje fik Christian Lauridsen og hans kollega mulighed for at realisere projektet. De fik midler til at indkøbe programmeringskits og sensorer samt indhente sparring fra Center for Undervisningsmidler om, hvordan forløbet kunne indrettes.

Christian Lauridsen fortæller om elevernes oplevelse af projektet: “Det har været en kæmpe aha-oplevelse at se eleverne arbejde med forløbet. Undervisningsforløbet var kun planlagt til at skulle vare i fire uger, men da forløbet sluttede, ville eleverne ikke stoppe, og de ønskede at fortsætte arbejdet på husene”. 

Det havde Christian Lauridsen og hans kollega aldrig oplevet før, når de tidligere havde undervist i kodning. På baggrund af elevernes entusiasme valgte Christian Lauridsen og hans kollega at køre forløbet i to måneder.

Ifølge Christian Lauridsen var årsagen til projektets popularitet, at alle eleverne nemt kunne se sig selv i forløbet: “Vi så elever, som vi ville karakterisere som matematiksvage, pludselig tage teten og vise nogle faglige kompetencer, som vi ærligt talt ikke har set i den daglige undervisning”. Det skabte stof til eftertanke hos Christian Lauridsen og hans kollega.

På Ikast Østre Skole arbejder de med projektforløb, hvor skoleskemaet ryddes, og lærerne arbejder på tværs. Her vil Christian og hans kollega integrere de erfaringer, som undervisningsforløbet har givet dem. Samtidig har Christian og hans kollega ligeledes planer om at bruge undervisningsforløbet for andre klasser.

Fakta om GRO-puljen:
  • Puljen støtter inspirerende undervisning i naturfag og teknologi.
  • Puljen støtter læreres egne ideer til, hvordan undervisningen kan blive endnu bedre.
  • Undervisningsforløbet skal gælde for en klasse eller en årgang.
  • Puljen har en simpel ansøgningsproces, og dokumentationskravene er få.
  • Der kan søges om en bevilling på mellem 25.000 og 100.000 kr.
  • I 2024 uddeles 8 mio. kr., og i 2025 forventer Villum Fonden at uddele 5 mio. kr.
  • Puljen henvender sig til dig, der gerne vil hurtigt i gang med at føre din idé ud i livet, derfor kan ansøgninger sendes ind løbende.

Læs mere om GRO-puljen og ansøg her: