Nyheder

Nu kan børn og unge styre månerobotter og dreje en enhjørning i fritiden

Flere børn og unge får nu mulighed for at gå til science i fritiden. VILLUM FONDEN har bevilget 24 mio. kr. til 24 initiativer landet over, der skal gøre det sjovt at gå til science.
Dato
Insert related sub-area here

Børn og unge går til svømning, cello og fodbold. Skal de ikke også gå til science? Det var udgangspunktet for VILLUM FONDENs nye satsning: science i fritiden, der blev lanceret i foråret.

Nu har fonden bevilget 24 mio. kr. til 24 projekter, der vil gøre det sjovt og virkelighedsnært for børn og unge at integrere science i deres hverdag og lave science-aktiviteter med venner og familie i fritiden. De kan blandt andet styre månerobotter, lege og bygge med mormor i SFO’en eller producere enzymer med skimmelsvampe.

Med bevillingerne får nogle af de fritidsorganisationer og institutioner, som allerede har et godt tag i de unge, mulighed for at dyrke og styrke fascina­tionen af naturvidenskab og it. Det er både offentlige institutioner, som SFO’er, fritidsklubber og ungdomsskoler, og det er frivillige organisationer, som vil give deres passion for natur og teknologi videre til børn og unge.

En del af en større indsats

Science i fritiden er et af fondens fokusområder under det nye område Børn, unge og science, der de næste mange år skal bidrage både til konkrete løsninger og nationale initiativer med et overordnet formål: flere børn med stærk science-kapital.

Robotter, ildstål og fuglepaladser

På Ulvsborg Historisk Værksted ved Asnæs skal børn og unge bruge moderne viden om naturvidenskab, mens de oplever historien. De skal producere ost og fermentere. Lave buer og smede sværd, knive og ildstål. Og arbejde med kemien bag naturmedicin og astronomi.

Med By-rum-laboratoriet ved Bispebjerg udenfor København kan børn og unge sammen med områdets ældre udvikle lokalområdets byrum – i virkeligheden. De skal gennem håndskitser, digitale tegninger, 3D-modeller og det fysiske byggeri i fuld skala, når lokalområdet skal beriges med insekthoteller, bænke, fuglepaladser eller vintergrønne legepladser.

Nysgerrigheden og motivationen for science skal frem (eller tilbage)

”Børn er fra en tidlig alder fascineret af naturvidenskab og teknologi. Den fascination vil vi gerne fastholde. Det er den, der skal bane vejen for, at kommende generationer tager aktivt stilling til den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling – og at de har engagementet og kompetencerne til at være medskabere af fremtidens velfærdssamfund,” siger Agi Csonka, programchef i VILLUM FONDEN og fortsætter:

Ansøgningsprocessen

De 24 projekter er udvalgt blandt i alt 69 ansøgninger. Ansøgninger har været igennem vurdering hos fondens bestyrelse og et eksternt bedømmelsesudvalg, der har vurderet ansøgninger efter en række fastlagte kriterier.

"Hvis børn og unge skal finde – eller genfinde - nysgerrig­heden og motivationen for science, skal det ikke bare være noget på skemaet henne i skolen. Det skal også være til stede i fritiden. Det skal være noget, man taler om over middagsbordet, og det skal være en del af hverdagen,” siger hun.

Plads til eksperimenter

VILLUM FONDEN vil over de næste år følge aktiviteterne tæt.

”Der er ikke så mange danske erfaringer med at lave science-aktiviteter for børn og unge i fritiden, så vi bliver nødt til at eksperimentere og prøve nogle ting af. Vi følger med, følger op og evaluerer,” siger Agi Csonka.

24 science i fritiden-aktiviteter

Tak for lån af topfoto til Den dansk-franske Skole

Læs mere om vores uddelingsområde 'Børn, unge og science'

Kontakt