Nyheder

Børn og unge i syv kommuner kan se frem til at udforske og skabe i nye makerspaces

Dato
Insert related sub-area here

Mange tusinde børn og unge får de kommende år fantastiske muligheder for at hacke, opfinde, teste og designe i avancerede værksteder, som skal styrke deres teknologiforståelse og digitale dannelse.

Syv kommuner får nu en unik mulighed for at koble kreativ og teknologisk læring gennem bevillinger fra Villum Fonden. Med en samlet støtte på 37 mio. kr. vil Herning, Hjørring, Kolding, Randers, Slagelse, Viborg, og Ærø kommuner etablere makerspaces, hvor elever kan udforske og bruge digitale teknologier til at løse virkelighedsnære problemer.

Makerspace-puljen indstilles indtil videre
  • Siden 2019 har Villum Fonden 2019 udbudt en årlig pulje, som kommuner har kunne søge til at etablere makerspaces. Tanken var at give børn og unge mulighed for at bruge, forstå og forholde sig til digitale teknologier, ligesom de skulle have mulighed for at udvikle praktiske kompetencer.
     
  • Fra 2019-2023 har i alt 33 kommuner fået penge til etableringen af makerspaces, som på hver sin måde er eller bliver en del af skolernes hverdag. Hver kommune har sit særpræg og sine strategier, som de nye læringsrum tænkes ind i.
     
  • Villum Fonden har uddelt over 175 mio. kr. til at udvikle og realisere makerspaces i en tredjedel af landets kommuner.
     
  • Villum Fonden vil fortsat have fokus på teknologiforståelse og læring, selv om Makerspace-puljen indstilles indtil videre. Det sker blandt andet gennem det kommende Videnscenter for digital teknologiforståelse, som Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden har støttet med i alt 50 mio. kr.

I et makerspace får eleverne hands-on erfaring med fx programmering, robotter, 3D-print og designprocesser. Værkstederne åbner dørene for kritisk og konstruktiv tænkning omkring teknologi, samtidig med at børnene får nogle praktiske færdigheder:

     "Vi oplever, at makerspace-undervisningen i skolerne er båret af en undersøgende og kreativ tilgang til læring, hvorigennem eleverne får både nye færdigheder og en viden, som er nødvendig i en stadig mere teknologisk avanceret verden. Med de nye bevillinger skabes der rum for, at børn og unge får grundlæggende færdigheder og en dyb forståelse af teknologiens indflydelse, så de ikke kun bliver tech-brugere, men også tech-forstående borgere, der kan bidrage i og til en bæredygtig digital fremtid", siger fondsrådgiver Jette Hundahl Mikkelsen fra Villum Fondens område for børn, unge og science.

Kommende Nationalt Videnscenteret for digital teknologiforståelse

Samtidig med bevillinger til makerspaces i kommunerne har Villum Fonden sammen med Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden støttet et Nationalt Videnscenteret for digital teknologiforståelse med 50 mio. kr. over de næste fem år.

Centret skal bidrage til at skabe en solid og fælles faglighed i digital teknologiforståelse med afsæt i de danske skoletraditioner og nyeste internationale erfaringer.

Videnscentret bygger videre på tidligere forsøg og projekter. Det samler for første gang de danske fagmiljøer på tværs af universiteterne, professionshøjskoler, skoler og gymnasier for at etablere en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse i grundskolen og på ungdomsuddannelserne (STX, HHX og HTX).

Årets syv projekter