Nyheder

To projekter skal gøre os klogere på kønsbevidst undervisning

Som led i VILLUM FONDENs indsats om køn i pædagogisk praksis i folkeskolen får to projekter på hhv. Professionshøjskolen UCN og Københavns Professionshøjskole bevillinger til at undersøge og udvikle viden og metoder til lærere.
Dato
Insert related sub-area here

VILLUM FONDENs uddelingsområde Børn, unge og science har fokus på, at flere børn og unge skal opleve naturvidenskab og teknologi som vigtig og relevant i hverdagen. Fastgroede forestillinger om, hvad piger og drenge er gode til, og stereotype opfattelser af køn og naturvidenskab påvirker stadig børns interesse for naturfag. Fonden støtter derfor projekter, der arbejder for at et mere nuanceret blik på kønnets betydning og på den måde være med til at fastholde flere pigers interesse for naturfag:

Læs mere om...

VILLUM FONDENS uddelingsområde for børn, unge og science

IS IT A BIRD’s rapport om kønsinkluderende naturfagsundervisning

Tre projekter der tidligere har fået bevillinger under fondens indsats om køn i pædagogisk praksis i folkeskolen. Læs nyheden: Ny indsats skal styrke kønsbevidsthed i undervisning.

”Med vores indsats om køn i pædagogisk praksis i folkeskolen ønsker vi at være med til at styrke lærernes opmærksomhed på, hvordan de didaktisk kan arbejde med, at alle elever bliver engageret og motiveret. Det kræver en større indsigt i hvilken rolle køn spiller for lærernes tilgang til eleverne, og det skal de to projekter på Professionshøjskolen UCN og Københavns Professionshøjskole være med til at give,” siger programchef Agi Csonka fra VILLUM FONDEN.

De to projekter skal køre en toårig periode fra 2022-2024.

Kønsinkluderende plugin i digital teknologiundervisning

Professionshøjskolen UCN får en bevilling på 1,8 mio. kr. til projektet ’Kønsbevidst pædagogik inden for undervisning i digital dannelse og teknologiforståelse’ med lektor Pia Susanne Frederiksen som projektleder. Projektet vil udvikle viden og redskaber, der kan fremme en kønsinkluderende bevidsthed og pædagogisk praksis i digital teknologiundervisning:

”Folkeskolen har en stor opgave i at uddanne og danne vores børn og unge til et stadigt mere digitaliseret samfund. Men erfaringen er, at piger og drenge står med et forskelligt udgangspunkt, når det handler om digital teknologi, og der knytter sig en række kønsskævheder og traditionelle kønsnormer til området. Mit håb er, at vi med projektet kan sætte fokus på sådanne kønsskævheder, så skolen for alvor kan være med til at bryde dem,” fortæller projektleder Pia Susanne Frederiksen. 

I projektet samarbejder forskere med pædagogiske og naturfaglige og teknologiske kompetencer med Ålborg og Gentofte kommune, som begge har fået støtte af VILLUM FONDEN til etablering af makerspaces. Samarbejdet omfatter dels observationsstudier og interviews og dels udvikling af konkrete didaktiske redskaber. 

Kønnets betydning i naturfagsundervisning

Københavns Professionshøjskole får en bevilling på 2 millioner kr. til udviklingsprojektet ’Kønsbevidst pædagogik og didaktik i læreruddannelsens naturfag’. Projektet skal bidrage til at øge fremtidige læreres generelle bevidsthed om kønnets betydning i naturfagsundervisningen. Under ledelse af team med lektor Tekla Canger i spidsen, skal projektet blandt andet undersøge, hvad et øget fokus på en kønsbevidst læreruddannelsesdidaktik får af betydning for lærerstuderendes måder at forholde sig til køn i egen naturfagsundervisning:

”I klasseværelserne florerer der mange forestillinger om køn, der afspejler sig i forskellige forventninger til piger og drenge – særligt i naturfagsundervisningen. Vores projekt skal bidrage til at skabe lige muligheder for alle elever ved at udfordre disse forestillinger. I projektet vil vi udvikle viden og metoder til læreruddannelsen for at styrke fremtidige læreres generelle bevidsthed om kønnets betydning i naturfagsundervisningen,” siger projektleder Tekla Canger.