Nyheder

Nye klimaundervisningsforløb giver unge viden og værktøjer

Hvordan kan man arbejde med løsninger på klimaudfordringerne, når man stadig går i skole eller på en ungdomsuddannelse? Med støtte fra Villum Fonden har i alt 21 projekter søgt svar på det spørgsmål i de seneste år. Resultatet er en række klimaundervisningsforløb, der giver børn og unge viden og værktøjer til at handle.
Dato
Insert related sub-area here

Mange børn og unge er bekymrede for de ændringer i jordens klima, som de ser i nyheder fra hele verden. Klimaundervisning er (endnu) ikke på skemaet i det danske undervisningssystem, men med en række nye klimaundervisningsforløb, støttet af Villum Fonden, kan børn og unge nu arbejde konkret med de løsninger, som mange af dem efterspørger. 

Klimaundervisningsforløbene er udviklet gennem 21 projekter, som i 2022 tilsammen modtog 39 mio. kr. af Villum Fonden. Både skoler, ungdomsuddannelser, professionshøjskoler og videnscentre har arbejdet med at udvikle forløb, der øger børn og unges viden, engagement og handlekompetence på klimaområdet. Nu ligger de fleste forløb klar, og mange erfaringer er høstet undervejs. 

Engineer the Future: Forløb, der kan mærkes

Hos Engineer the Future har man sammen med Københavns Professionshøjskole udviklet syv undervisningsforløb, som dækker hele grundskolens naturfagsundervisning fra 1. til 10. klasse. Forløbene er bygget op om engineering-tankegangen, hvor eleverne tilegner sig faglig viden ved at løse konkrete opgaver – de skal bl.a. udvikle klimavenlig emballage med brug af svampemycelium og lave solfangere, der kan varme vand op ved solvarme. 

Alle forløb er afprøvet i klasserne og løbende evaluereret af forskere fra Syddansk Universitet, og det har bragt nye erkendelser med sig, fortæller projektleder Mads Joakim Sørensen fra Engineer the Future:

”Mange elever får ikke mulighed for at føle og sanse det, de arbejder med i undervisningen, for naturfagene arbejder traditionelt ikke meget med den type affektive læreprocesser – selvom forskning i bæredygtighedspædagogik faktisk viser, at de har stort potentiale. Men gennem projektet har vi erfaret, at de er vigtige for nogle elevers engagement, og det har vi integreret i forløbene. Det kan fx være ved, at eleverne mærker og lugter til svampene i naturen som en del af designprocessen, eller at de starter forløbet om solfangere med at stille sig op af en mur på sol -og skyggesiden og fortæller, hvad de føler og mærker,” forklarer han.

Fem af de syv forløb ligger klar til fri afbenyttelse hos Engineer the Future, og de sidste to forventes klar i januar 2025. 

Grøn Smed: Bæredygtigt håndværk

Også i erhvervsuddannelserne har man brug for at få klimaet ind i undervisningen, ikke mindst i de håndværksfag, der arbejder med at bygge grønne teknologier – fx vindmøller, jordvarmeanlæg og solcelleanlæg. 

Hvordan ruster man kommende smede til den rolle? Det spørgsmål er udgangspunkt for projektet Grøn Smed, som er udført af UddannelsesCenter Ringkjøbing-Skjern (UCRS) i samarbejde med erhvervsskolerne Tradium i Randers og Learnmark i Horsens. 

Her har de tre skoler sammen udviklet i alt 18 undervisningsforløb, der passer ind i de allerede eksisterende fag på EUD og EUX-smedeuddannelserne. Gennem workshops og afprøvninger har lærere og ledelse på de tre skoler, sammen med lokale virksomheder stillet skarpt på, hvordan de kommende smedesvende kan arbejde mere klimabevidst.           

Uddannelseschef Hans Uhd Jakobsen fra UCRS fortæller om forløbene: ”Vi har fået nogle bæredygtighedsproblematikker ind i undervisningen i alle de skoleperioder, eleverne skal igennem – vi arbejder fx med, hvordan de undgår spild af materialer i arbejdet, eller hvordan de affaldssorterer, så rust, aluminium og stål ikke havner i den samme kasse. Og så skal de kunne vurdere de metoder, de bruger, og veje tid og økonomi op mod klima – fx kan det være nemmere og billigere at bruge en robot fremfor at CO2-svejse i hånden,” forklarer han. 

Både elever og lærere har taget godt imod forløbene, understreger Hans Uhd Jakobsen: ”Vi har lavet slutevalueringer blandt eleverne på alle forløbene, og vi er positivt overraskede over, hvor godt det her bliver forankret – de kan huske alle nøglebegreberne og ved godt, hvorfor det er vigtigt. Og vores faglærere har taget forløbene til sig og er virkelig blevet grønne ambassadører, der er optaget af at klæde eleverne på til den grønne omstilling. Så vi kommer til at arbejde videre med det her emne i fremtiden.”

Alle undervisningsforløb ligger frit tilgængeligt hos Projekt Grøn Smed.

… og mange andre projekter

Engineering-forløbene og de grønne smede er blot to ud af de i alt 21 projekter, der har udviklet klimaundervisningsforløb. Nogle arbejder stadig på at udgive forløbene, men de fleste ligger klar til brug. Det gælder bl.a. Klimaoptur fra mediet Koncentrat, Gymnasieskolernes Klimaalliance fra Danske Gymnasier og EUD redder klimaet fra Center for it i undervisningen. Find information og links til alle udgivne projekter i boksene nedenfor.