Kortlægning af natur/teknologi i Danmark
Projektbeskrivelse
På trods af natur/teknologi-fagets centrale placering som det første naturfag, danske børn møder i grundskolen, møder faget en række store udfordringer, som projektet gennem en landsdækkende kortlægning vil afdække omfanget af.
Gennem kortlægningen undersøges faget med henblik på at afdække undervisernes professionelle identitet, deres didaktiske praksis, samt de organisatoriske forhold og rammer for faget.
Kortlægningen opdeles i fire delundersøgelser der løbende vil informere og supplere hinanden:
- Registerundersøgelser af data relateret til skolens virksomhed i forbindelse med N/T
- Survey-undersøgelse af lederes og læreres perspektiv på N/T
- Kvalitative undersøgelser, der forbereder, kvalificerer og fordyber register- og survey-undersøgelser
- Fagdækningsundersøgelse
Projektet vil gennem kortlægningen indkredse et afsæt for fremtidige forsknings- og udviklingsprojekter relateret til faget Natur/Teknologi og samtidig levere evidens til diskussioner og beslutninger om eksempelvis faglokaler, betydningen af uddannede lærere osv.