Kønsopmærksomhed i folkeskolen
Projektbeskrivelse
Formålet med projektet er at øge skolelæreres bevidsthed, om hvordan tilgangen til køn spiller ind i hverdagens undervisningspraksis og udvikle kønsbevidsthed som et didaktisk redskab for lærerne i undervisningen. Det er ambitionen, at forståelsen af kønnets betydning for den didaktiske og pædagogiske praksis professionaliseres og baseres på viden og forskning på området.
Projektet omfatter dannelse af et netværk af ca. 50 interesserede og engagerede lærere, som på baggrund af fælles ny viden og erfaringsudveksling vil udvikle konkrete tiltag for øget kønsbevidsthed i skolen. Der skal ske formidling af disse tiltag til den brede skare af lærere gennem en række regionale seminarer: Der planlægges i alt 11 regionale møder, hvor der forventes ca. 50 deltagere pr. møde. Med henblik på forankring af indsatsen efter projektperioden desuden vil der være opfølgende seminar for 70-80 lærere fra netværket, hvor der samles op på udbyttet af de regionale konferencer og gennemførte evalueringer af output og effekter af indsatsen.